Willy & Wally

22 november 2016 - Gympie, Australië

G'day ladies and gentlemen,

Als jullie echt van plan zijn dit hele verhaal te lezen zou ik even zorgen dat je in een lekkere stoel zit en geen haast hebt. Het is namelijk een laaaaang verhaal!

Jeetje wat is er een hoop gebeurd sinds mijn laatste blog. Alleen maar leuke dingen dit hoor, maak je geen zorgen!!

YES, we zijn inmiddels weg uit Griffith! Weg van de kippenfarm en weg van het hostel! Op maandag, twee weken geleden vertrok ik met de drie Zweedse jongens met de trein naar Sydney. Milou dropte ons op het station, die bleef zelf nog een weekje langer om nog even net wat meer geld te verdienen. 10 uur later arriveerden we daar eindelijk. Iedereen sliep ergens anders maar we zouden elkaar die week nog genoeg zien. Terug in de stad, zonder Milou. Jeetje wat was dat wennen. Ik moest echt weer wennen aan de stadsgeluiden en het feit dat ik daar alleen was. Gelukkig stond er voor dinsdag alweer wat op de planning, namelijk; de paardenraces! Paardenraces zijn een heel ding in Australie, en deze, de Melbourne Cup, daar kijkt iedereen het hele jaar naar uit. Alle mannen komen in driedelig pak, alle vrouwen zijn opgetut in jurkjes, pumps en hoeden. Nu hebben wij natuurlijk niet echt deze fancy kledingstukken in onze backpacks zitten. Gelukkig had ik nog een simpel zwart jurkje (wel met mijn allstars eronder, maar echt een keuze had ik niet) en de jongens droegen en net blousje. We kwamen gelukkig gewoon binnen en hadden een supergezellige dag met een hoop drankjes, zon en paarden. En nee, ik heb niet gewed! De jongens wel, maar niks gewonnen ;)
Woensdag was het dan eindelijk zo ver; Iris en Lenja kwamen me EINDELIJK opzoeken! Ook al hadden we elkaar 10 maanden niet gezien, het voelde eigenlijk weer zo vertrouwd. Binnen 10 minuten hadden we het al over de bikini die ik die dag nieuw had gekocht, haha <3
Die avond hebben we al zo veel zitten kletsen, maar de volgende ochtend tijdens het ontbijt bleef het ook maar doorgaan. We hadden ook zo veel te bespreken! Aangezien Iris en Lenja zelf niet zo veel hadden voorbereid en mij hun rond lieten leiden, nam ik ze mee op een wandeling door de Botanische Tuinen, naar het Opera House. Toen we voor het stoplicht stonden (en dit echt een eeeeeuwigheid duurde) en politiesirenes in de verte hoorden, zeiden we voor de grap tegen elkaar: nou, misschien zijn het Willem-Alexander en Maxima wel! Er kwam een auto voorbij die geescorteerd werd door politieauto's, Iris zwaaide, voor de grap, en geloof het of niet, ze waren het echt!!!! Wij hebben gewoon onze koning en koningin gezien, in Australie!
Wat een toeval! onze dag kon toen al niet meer stuk.
Daarna hebben we alle touristische highlights gezien, het Opera House, de Harbour Bridge, Bondi Beach en een hele fijne dag gehad samen. Vrijdag was het Lenja haar verjaardag en hebben we lekker een taartje gegeten op  dezelfde plek waar we op mijn verjaardag ook een taartje gegeten hebben. Dat was zo'n mooi plekje met zulke lekkere gebakjes! Daarna zijn we een wandeling gaan maken langs de kustlijnen (van Coogee Beach to Bondi Beach) en dit was zoo mooi! Ik had deze wandeling al eens gemaakt, maar deze keer was het nog mooier dan de vorige keer. Ik zag nieuwe dingen, was met amazing gezelschap en het beste van alles; we hebben WALVISSEN gezien!!! Zelfs al was het geen walvissenseizoen meer, hebben wij ze toch nog even gespot! Amazing! Helaas had deze dag een vervelend staartje, aangezien Milou naar Sydney kwam vandaag. Nee, niet het feit dat Milou naar Sydney kwam was kut, ik had haar echt gemist dus dat was fijn, maar het moment dat Milou Sydney in kwam begon de auto gek te doen en deze stopte ermee hoe dichterbij ze kwam. Paniek, want ze stond midden in de stad met een kapotte auto, geen garage in de buurt en niemand die haar kon helpen. Gelukkig was het nog net mogelijk om naar een andere garage te rijden, helaas kon deze er wel pas op maandag naar kijken, terwijl onze planning was om op zondag Sydney te verlaten. Ach, plannen lopen nooit zoals gepland dus uiteindelijk zou ook dit vast wel weer goed komen.

Zaterdag zijn we, op aanraden van Isabelle, een praline-koffie gaan drinken in the Rocks, wat ik overigens nog steeds het leukste wijkje van Sydney vind! Daarna namen we de ferry over het water naar Manly Beach om heerlijk een dagje te gaan zonnen en zwemmen. Lenja en Iris zouden gaan surfen, maar helaas waren er niet echt goede golven en zou dat zonde zijn. 's Avonds zijn we met de Zweedse jongens, Milou en wij met zn drietjes gaan eten bij een burgertentje en daarna eigenlijk lekker vroeg naar bed gegaan want Iris en Lenja zijn de volgende dag lekker de Blue Mountains gaan verkennen en moesten daarvoor vroeg op. Ik heb die dag doorgebracht met Milou, onze Duitse vriend Matti en de Zweedse jongens, maar helaas moest ik aan het einde van de dag afscheid nemen van hen omdat wij de volgende dag verder gaan met onze planning. Afscheid nemen blijft toch het vervelendste deel van het reizen, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel leuk dat we nu dan  eindelijk aan de eastcoast kunnen beginnen!!! Gelukkig was het een hele leuke middag en kon ik na het afscheid even uithuilen bij mn beste vriendinnetjes. Met Lenja en Iris ben ik zondagavond lekker in de haven gaan eten bij een Italiaan, ons eigen afscheidsdineetje want Iris en Lenja vertrokken de volgende ochtend heeeeel vroeg weer naar het station omdoor te gaan naar de volgende bestemming: Cairns, om daar Isabelle op te zoeken!

Lieve vriendinnetjes ik vond het heeeeel erg leuk dat  jullie er waren! En ik zie jullie over een maandje weer! <3

Maandagochtend was het aan Milou en mij om even opnieuw naar onze planning te kijken. Die dag zou de garage natuurlijk naar de auto gaan kijken en we moesten maar afwachten of het uberhaupt te maken zou zijn en hoeveel dit grapje ons zou gaan kosten. Gelukkig werden we al gauw op de hoogte gebracht dat het gemaakt kon worden die ochtend, maar dat het wel 700 dollar zou gaan worden.Ouch, onvoorziene kosten, veel kosten, maar echt veel keuze hadden we niet. Doe maar dan.. We konden de auto die middag op komen halen maar moesten ons die dag dus nog gaan vermaken. Na een kijkje te hebben genomen op onze planning, kwam dat vertrek die ene dag later eigenlijk helemaal niet zo slecht uit. Beter eigenlijk. En dus was onze stemming ineens omgeslagen van teleurgesteld naar vrolijk. En wat doe je als je vrolijk bent? Dan doe je impulsieve en spontane dingen! Dus dat deden we; zonder al te veel nate denken pakten we de bus naar Bondi Ink en hebben we allebei een tattoo laten zetten. Maar wees gerust; het is een heel bescheiden tattoo op mijn pols! En ik heb er nog steeds geen spijt van! Sterker nog, ik ben er mega blij mee!
Een paar uur later gingen we eindelijk de weg op en begon dan eindelijk onze eastcoast trip. Dinsdag brachten we een dagje door op Spot X, er werkten nog wat mensen die we gedag wilden zeggen en het lag toch op onze route. Helaas was de hele sfeer op het kamp echt totaal veranderd en werden we een beetje teleurgesteld. Gelukkig weten wij er zelf altijd wel een feestje van te maken dus hebben we ons toch nog vermaakt.Woensdagochtend vertrokken Milou en ik op tijd naar onze volgende bestemming: Byron Bay. Ondanks dat we hier allebei al 2x geweest waren (toen eigenlijk vooral om te feesten) wilden we nu eigenlijk die beroemde vuurtoren wel eens zien. Dus hup, die berg op en rond de vuurtoren lopen. Toen konden we ook nog een gratis tour mee doen waardoor we nog meer informatie kregen. Hele leuke tour en hele leuke vrijwillger, Barry. Als je ooit die kant op gaat; doe de gratis tour!
Ons plan was om die nacht Mount Warning te gaan beklimmen en dan de zonsopgang vanaf de berg te bekijken, maar helaas was er onweer voorspeld dus leek het ons niet echt veilig. Ook bleek dat het een wandeling van 5u was, in de nacht. Ik weet niet of wij als niet-ervaren hikers dat wel hadden aangekund. Misschien niet zo heel verkeerd dat het weer niet mee zat dus. Het volgende op de planning was onze reunie met Malin, dus belden we haar gelijk of we een dagje eerder konden komen. Natuurlijk was dit geen enkel probleem. Malin studeert in de Gold Coast en woont daar samen met een vriendinnetje in een appartement. Wij waren meer dan welkom om bij haar in haar huisje te slapen, wat natuurlijk mega gezellig was (en voor ons heel echt chill en goedkoop). Milou en ik sliepen samen in een kamer, we hadden eindelijk goede wifi (we hebben het hele thuisfront even kunnen facetimen en uren genetflixt), een keuken, een wasmachine, allemaal voor niks. En natuurlijk Malin haar gezelschap! Malin heeft ons een rondleiding gegeven op haar universiteit en we hebben een aantal van haar vrienden ontmoet. We hebben heel veel gekletst en gelachen, maar de hoogtepunten van die dagen waren twee dingen: de Skytower & Nimbin.
de Skytower is een van de hoogste gebouwen van de GoldCoast waar we met de lift binnen een paar seconden op de hoogste verdieping waren, waarbij we een uitzicht hadden over de hele Gold Coast. De surfers in het water waren hele kleine stipjes en je kon kilometers ver kijken.
Nimbin is een klein dorpje midden in de bergen wat voornamelijk bestaat uit hippies. Het is geen dorpje waar je langsrijdt en denkt goh laten we hier even stoppen. Nee, je komt er echt speciaal naartoe om de mensen en hun leefstijl te bekijken. En alhoewel drugs in Australie niet legaal zijn, ziet de politie het hier denk ik door de vingers. Op straat wordt je door elke local aangesproken of je 'marihuana of cookies' wilt kopen. Gelukkig is Nimbin niet groot en ben je er na een uurtje een keer of twee doorheen gelopen, maar het was zeker de moeite waard om het te zien.
Nadat we de week bij Malin hadden doorgebracht en weer helemaal bijgekletst waren, was het voor ons weer tijd om door te gaan. Vanaf Malin gingen we door naar Brisbane, de eerstvolgende grote stad. Van Brisbane wisten we eigenlijk niet zo veel dus lieten we ons vooral verrassen. Eerste prioriteit was die auto ergens gratis neer te knallen. Midden in de stad was dat onmogelijk dus wij dachten; we zetten die auto even een half uurtje betaald neer zodat we onze tassen kunnen uitladen en naar het hostel kunnen brengen, zodat we daarna niet met onze spullen hoeven te sjouwen. Wij reden de eerste parkeergarage in en schrokken ons helemaal dood. Als je dacht dat het in Nederland duur was om te parkeren; hier hebben we voor 40 minuten 37$ betaald. Gelukkig hebben we daarna een plekje buiten de stad kunnen vinden waar we hem gratis neer konden zetten. Eenmaal terug in hostel zijn we even lekker de toerist gaan uithangen en de stad gaan verkennen. En natuurlijk als je er geen geld voor hebt kom je de ene leuke koffietent na de andere tegen en de meest schattige barretjes. Kortom; Brisbane is een super leuke stad met een hele fijne sfeer! We zijn een middagje gaan chillen bij de man-made beach lagoon en hebben een boottochtje gedaan waardoor we Brisbane vanaf het water hebben gezien. Leuke stad, maar verder niet heel erg veel te zien, dus twee dagen daar doorbrengen was genoeg. Op naar de volgende plek!
Vrijdag stond het volgende avontuur op de planning: Steve Irwin's Australia Zoo. Milou en ik zijn allebei niet zo van de dierentuinen, zien de dieren liever in het wild, maar we vonden dat we de dieren van Steve toch wel even moesten gaan bekijken. En daar hebben we geen spijt van gehad, wat een mooi park! Vooral omdat het echt voornamelijk gericht is op de Australische lokale dieren (kangaroes, slangen en heeeel veel koala's en krokodillen) en de shows waren heel erg leuk om te zien. Vroeger waren kangaroes mijn favoriete dieren maar ik moet zeggen dat die koala's ook wel echt heel erg schattig zijn hoor! Was een hele leuke dag en hebben ons prima vermaakt daar. Deze nachten sliepen we trouwens op een gratis campsite in de buurt in ons vertrouwde autootje, want elke dollar die we kunnen besparen is mooi meegenomen! Zaterdag was de eerste dag sinds tijden dat we niets gepland hadden en hebben we even lekker genoten van een dagje strand. Het was niet erg zonnig maar wel warm dus Milou pakte haar surfboard en wat golven. Terwijl ik toekeek dacht de zon (die achter de wolken zat) dat ik wel graag wilde verkleuren. Wat natuurlijk waar is, maar ik word toch echt liever bruin dan rood. Op het moment dat ik bedacht dat ik me misschien maar in moest gaan smeren was het te laat en waren mijn gezicht, borst, buik en benen al verbrand. En ik moest de dagen erna (letterlijk) op de blaren zitten. Tja, eigen schuld, dikke bult. Gelukkig hadden we wel een leuke dag gehad!
Ooooh dat vergeet ik helemaal te vertellen, Milou en ik zijn de avond dat we uit Brisbane vertrokken, als groot Harry Potter fans, natuurlijk ook nog naar de bioscoop geweest for Fantastic Beasts and where to find them! Wat een film! Geweldig! Sowieso naartoe gaan als je de kans krijgt!!!
Maargoed, afgelopen twee dagen hebben we doorgebracht in Noosa, een klein plaatsje in het noorden van de Sunshine Coast. Daar hadden we afgesproken te gaan meeten met twee vrienden van Spot X, Sarah en Klaus. Samen met hen zijn we op zondag een kano-tour gaan doen door de Everglades. Eerst een stuk met de boot, daarna uurtje kanoen (met 30 graden, dan is een uurtje meer dan genoeg kan ik je vertellen!) een lunch met vis en steak van de BBQ en vervolgens weer terug met de boot. De Everglades zijn een heel mooi stukje natuur en het is extra leuk dat de kapitein je dan ook nog wat meer verteld over dit stukje natuur. Omdat het die dag Sarah haar verjaardag ook nog eens was, zijn we 's avonds lekker wat gaan drinken met zijn allen. Dit alles zorgde er wel voor dat we vandaag niet echt in staat waren tot iets van actie. Nog een dagje strand dus (32 graden dus echt heel veel andere opties hadden we niet) en de golven vandaag waren zo leuk dat we ons natuurlijk vandaag ook weer vermaakt hebben. Aan het einde van de dag was het tijd voor een echt afscheid van Sarah en Klaus en zijn we doorgereden naar de campingspot waar we nu zijn. Een mooi gratis plekje naast het water in het midden van onze persoonlijke Avifauna. Hier kunnen we de nacht zeker goed doorbrengen.
Het spijt me dat jullie nu een houten kont hebben en last van jullie nek, van het lezen van dit lange verhaal, maar ik heb jullie ook zo veel te vertellen!

Morgen begint ons avontuur op de eilanden, maar daarover kunnen jullie lezen in mijn volgende blog!

Oh, en wie de titel snapt mag hem uitleggen in de reacties! Iris en Lenja, jullie zijn uitgesloten van deelname, haha

Ajuu paraplu & ik zie jullie allemaal snel :)

Dikke kusjes

1. Esther:
    21 november 2016
    Waar is de foto van de tattoo?!
  2. Hans:
    21 november 2016
    Weer genoten van je boeiende verhaal
    Geen enkel probleem dat het lang was. Merk je niets van . Leuk weer
  3. Ed en Syl:
    22 november 2016
    Leuk verhaal weer, lekker genieten je laatste maandje daar.
    Nog even en dan kan ik je weer in levende lijve aanraken en knuffelen.
    Xxxx
  4. Jannine:
    Hai Lincy,
    Wat een superleuk en lang verhaal! Erg leuk om te lezen en over twee dagen zal ik jullie verhalen helemaal uitgebreid gaan horen.
    Geniet er nog lekker van en tot over een maandje!!
  5. Dian:
    22 november 2016
    Ik zat al te wachten op een reisverslag, dus kom maar snel door met de volgende! En ja, die tattoo wil ik ook wel ff zien...Veel plezier!
  6. Emiel:
    Lieve Agatha C.
    De verhalen lezen als een avonturen boek, daar doe je meestal ook wat langer over geen enkel probleem dus.
    Wat de kwis vraag betreft m.b.t. de titel, Willy en Wally zijn de walvis tattoo's die jullie gezet hebben gok Ik !!!!!

Veel plezier nog.
  7. Conny Zegers:
    22 november 2016
    geen houten kont en stijve nek maar volop genieten van je reisverhalen. Wat hebben jullie weer veel leuke dingen gedaan en genoten van al het moois wat Australie te bieden heeft. Ben ook benieuwd naar de tattoo en zeker naar het volgende verslag. fijne reis nog verder.
    groet Hans en Conny
  8. Oma:
    25 november 2016
    Lieve Lincy met heel veel plezier je verhaal weer gelezen. Lachen om je tatoo leuk dat ik het wel weet!!nee lk zeg niets Lekker nog een paar weekjes warmte, en dan hier je winterjas Weer aan, hij hangt weer klaar, er zit een nieuwe stevige rits in. Maar eerst nog even genieten hoor !!liefs xxxx en groetjes aan je vrienden van Opa -Oma
  9. Aad en Vera:
    1 december 2016
    Lincy , het was inderdaad een heel lang verhaal , maar het was wel de moeite waard om dat alles te lezen !!!!!!!!!!!! Jijzelf zal ook wel tintelende vingers gekregen hebben en wij tintelende ogen en billen !! Ha , ha . Zo , jij geniet nog echt van al je avonturen en dat met fijn warm weer . Hier wordt het langzamerhand echt winters koud !!! ( als je terug bent , kun je hier misschien wel schaatsen ) Dus dubbel genieten van de warmte , daar in Australië . Linc , nog veel fijne dagen toegewenst met al je vrienden , geniet van je tattoo en van alles en nog wat . PLEZIER en daarna tot spoedige weerziens . Groetjes , Aad en Vera . xxx
  10. Oma:
    3 december 2016
    Leuk he Lincy dat we allemaal reageren dat we het zo leuk voor je vinden dat je het zo naar je zin hebt , nog even he !! je Moeder was hier vanmorgen en hebben de foto's gezien Wat mooi en leuk!!! Tot gauw. Liefs XXX Oma opa
  11. Paul Bakker:
    22 december 2016
    Eindelijk tijd om te lezen, geweldig.
    Ik ga dat verhaal uiteraard wel even verifiëren bij Willem.