Let's go surfing!

19 mei 2016 - Spot X, Australië

Lieve vrienden,
Ik weet het, ik heb te lang niks van me laten horen.. Sorry! Toen ome Emiel een smsje stuurde met: 'He, is down under the inkt op?' begreep ik dat het hoog tijd is voor een nieuwe blog! Het is dan ook wel al even geleden.
Mijn weken op Spot X gaan heel hard en de tijd gaat snel. De dagen dat ik mijn groepje heb zien er ongeveer hetzelfde uit dus daar zal ik niet te diep op in gaan. Ik ga jullie vooral de interessante, opvallende dingen vertellen. Als er een nieuw groepje komt uit Sydney (of ik die nou ophaal of dat ze zelf naar Coffs Harbour komen omdat het groepje te klein is om een guide te sturen), iedereen wordt hetzelfde behandeld. Dus surflessen, activiteiten, samen eten en natuurlijk gewoon gezellig tijd met ze doorbrengen. Op de dagen dat ik geen groepje heb doe ik 2 dagen de 'inhouse' activiteiten zoals volleybal, slip 'n slide, wandelingen naar Darlington. De dagen dat ik vrij ben, breng ik vooral door in de zon, lezend in mijn boeken of kletsend met de mensen hier. Of ik ga er op uit naar Coffs Harbour, dat is het voordeel van het hebben van een eigen auto.
Zo ben ik een keertje op een zaterdag naar Coffs gegaan met Nanne, Sander en Maria, die hier de Academy surfopleiding doen. Heel gezellig dagje met een uitgebreide lunch, drankje op een terras in de haven. En op een zondag heb ik er met Nanne een Hollands dagje van gemaakt bij Oma's Coffeehouse waar ze zelfgemaakte kroketten, poffertjes en pannenkoeken verkopen. En de tuin bestaat uit een soort van mini-Madurodam met Amsterdamse volksmuziek op de achtergrond. Geweldig!
Ook hebben we hier met Koningsdag wel een klein feestje gebouwd. Overal in Sydney, Melbourne en de andere grote steden werden Kingsday feestjes georganiseerd en Milou en ik baalden flink dat we daar niet bij konden zijn. Omdat er nog wel een paar Nederlanders op het kamp werken hebben we zelf iets georganiseerd. Met een Nederlandse vlag, oranje vlaggetjes, zelfgemaakte Hollandse pannekoeken en heeeel veeeel (vooral oldskool) Nederlandse muziek was het een geslaagd Hollands feestje. Het leukste was eigenlijk nog dat zelfs de Duitse en Engelse collega's erbij kwamen om dit feestje met ons te vieren en wat deden ze hard hun best om de Nederlandse liedjes mee te zingen. Vooral 'Per Spoor' van Guus Meeuwis viel erg in de smaak. Dat nummer werd achter elkaar  gedraaid en nadat we uitlegden dat 'kedeng kedeng' eigenlijk het geluid van een trein moest voorstellen gingen we in plaats van de polonaise lopen een soort trein maken. Ik hoop dat het lukt op het filmpje ervan hierop te zetten maar die is zeker de moeite waard om te kijken, heeeeerlijk! Op elke partynight wordt dit nummer nu wel een keer gedraaid en wordt er gedanst.
Eind april mocht ik met een groepje naar Byron Bay, waar zij hun laatste twee surflessen krijgen en nog even met elkaar kunnen gaan stappen. Per mei gaan de guides hier niet meer mee naartoe dus dit was de eerste en laatste keer. Maar wat een avond! Opa, oma, ik weet dat jullie liever niet willen dat ik zoveel drink, dat doe ik gelukkig dan ook niet zo vaak hoor, maar die avond was het het allemaal waard. Met mijn groepje gingen we eten in Cheeky Monkeys waar een paintparty zo zijn. Omdat ik de 'guide' was mocht ik gratis eten. Drie collega's van Mojo waren ook in Byron Bay en daar heb ik de rest van de avond mee doorgebracht. Omdat  een van die meiden de eigenaar van Cheeky Monkeys kende hebben we hele avond ook gratis mogen drinken (ja, daar heb je het al). Ik ben dansend van de tafel gevallen, had de volgende dag nog steeds verf in mijn wenkbrauwen en ik verbaas me dat ik in mijn eentje de weg naar het hostel nog wist, maar wat was het leuk! Ja, Byron, daar komen we zeker nog terug.
De partynights op Spot X zijn toch wel heel anders  dan dat. Alhoewel daar meestal ook wel aardig wat alcohol bij komt kijken. Vooral vorige week zaterdag. Toen hadden een paar crewleden een 'busparty' georganiseerd in de bus waarin zij slapen. Heel serieus, je moest uitgenodigd zijn en ze hadden er werk van gemaakt. Maar het was een succes, want iedereen had het enorm naar zijn zin, al zal de wijn en bier daar ook wel een bijdrage aan geleverd hebben.
De volgende dag was dan ook 'nationale hangover day' op Spot X. Iets minder handig was dat wij die dag een guide-uitje hadden naar een, juist, een trampolinepark. Zaten we allemaal niet echt op te wachten. Maar achteraf was het eigenlijk wel heel leuk en heeft het de kater juist verholpen. Daarna zijn we gaan Jetty Jumpen, van de pier afspringen in Coffs Harbour, wat eigenlijk wel heel hoog was maar waarvan ik toch de behoefte voelde om het te doen. Iets in me zegt dan toch dat ik dat gewoon moet doen. Adrenaline kick ofzo. 's Avonds hadden we een movienight met pizza en popcorn tot we bijna uit elkaar knalden van de hoeveelheid eten die we ophadden die dag. De kater was overigens volledig verdwenen.
Afgelopen week is Robin met een vriendin langsgekomen en hebben Milou en ik een avondje vrij gekregen om naar Coffs Harbour te gaan en een hapje te gaan eten met hen. Dat was een gezellig avondje uit, dit keer zonder alcohol, haha. Geen zorgen, zo erg ben ik nou ook weer niet!

En na een rustige party avond op Spot X waarbij ik de meeste tijd vooral heb doorgebracht kletsend bij het kampvuur, zit ik nu weer in de trein naar Sydney om een nieuw groepje op te halen. Klein groepje dit keer, zes mensen waarvan drie Nederlands. Het stikt momenteel van de Nederlanders op het kamp. Ongelofelijk. Waar komen ze allemaal vandaan... Zo'n klein land maar overal in de wereld zijn we te vinden. En alhoewel ik niet naar Australie gekomen ben om Nederlanders te ontmoeten, maakt het het praatje maken wel makkelijker en kunnen we lachen om dezelfde grappen. Dus ik zit er niet zo mee.

Gezondheidsgewijs gaat het nu goed. Ik ben afgelopen woensdag een dagje goed ziek geweest, ik had een goed griepje te pakken. Gelukkig was ik die dag vrij en heb ik de hele dag doorgebracht in bed en heb ik goed kunnen uitzieken. De dag erna voelde ik me een stuk beter. Ik heb nog een kleine nasleep van de griep met een verkoudheid maar dat is een stuk minder erg en ook dat gaat de goede kant op.

Maar nu de grote vraag die jullie me natuurlijk allemaal willen stellen: hoe gaat het surfen???? Nou, ik merk zeker vooruitgang. Dat mag ook wel na een maand natuurlijk. Ik denk dat het niet helemaal voor mij weggelegd is, maar ik blijf het proberen, ik geef niet op. Vind het namelijk wel heel leuk om te doen. En dat is het belangrijkste toch? (ik heb geen wifi gehad tot vandaag dus vandaar pas nu online, en ik heb vandaag mn beste golven gepakt! Hele goeie dag gehad op het water! Ik ben HAPPY!!! Hopelijk blijft het zo goed doorzetten!)

Kortom; ik vermaak me nog steeds prima! En ik kom voorlopig nog niet naar huis. Dat ligt niet aan jullie, want ik mis jullie heus wel hoor, maar ik wil nog zo veel meer doen en zien hier. Maar dat snappen jullie gelukkig allemaal :)

Heel veel knuffels voor iedereen!
Ik denk aan jullie <3

Cheeeeeeeeeers xxxxxxxxxx

1. Jannine:
    19 mei 2016
    Ik vroeg toevallig afgelopen weekend aan Lenja hoe het met je is. Je had al zolang niet meer geschreven. Maar je hebt het weer helemaal goed gemaakt hoor met je lange verhaal :). Vooral lekker genieten en zet 'm op met het surfen!
  2. Ed en Syl:
    Hehe eindelijk :-)
    Goed om te lezen dat het allemaal zo goed gaat en dat je het naar je zin hebt.
    Vooral zo houden.
    Ik mis je (jullie) natuuuuurlijk maar zou niet goed zijn als dat niet zo zou zijn.
    Veel plezier nog en een dikke kus van hier XXXXXXX
  3. Lia:
    19 mei 2016
    Leuk om weer wat van je te horen en dat je het zo naar je zin hebt. Lekker blijven oefenen met het surfen want het spreekwoord is: oefening baart kunst!! Nog heel veel plezier en tot horens, xxxx
  4. Oma:
    28 mei 2016
    Hoi Lincy ik ben net terug uit Frankrijk op vakantie met een vriendin geweest ook mooi maar heel iets anders dan Australie!! Dan is het leuk om jou verhaal weer te lezen ,je hebt het nog steeds naar je zin he houwen zo ,wel voorzichtig met die hoge golven hoor Dikke kus Opa Oma
  5. Paul Bakker:
    12 juni 2016